A D vitamin-hiány veszélyei

A legtöbb ember tisztában van vele, hogy a D vitamin az erős csontokért szükséges. Most kiderül, hogy ez a tápanyag, vagyis inkább a hiánya, szerepet játszhat az asztma, rák, depresszió, szívbetegség, diabétesz kialakulásában, és még a súlygyarapodásban is. Megtudhatod, hogy miért lehet a D vitamin az egyike a legfontosabb tápanyagainknak az egészség kelléktáradban, ki veszélyeztetett a hiányától, és mik a legbiztonságosabb módjai, hogy D vitaminhoz juss.

D vitamin és a csontok

A D vitamin segíti a test kalcium felszívását. Nélküle a csontok törékennyé, gyengévé válnak. A felnőtteknél a kevés D vitamin csontdeformációhoz és oszteoporózishoz (csontritkulás) vezethet. A fiataloknál a D vitamin hiány számos esetben angolkórhoz (csontlágyulás) vezet, de a D vitamin kiegészítővel megerősített tejfogyasztás valójában kiküszöböli a betegséget.

D vitamin, az egészséges szívért és elméért

A vér alacsony D vitamin szintje a csontokon kívül másra is hatással lehet. A kutatások bizonyították, hogy az idősebbeknél nagyobb a szívproblémák, valamint a depresszió kockázata. És, habár nem egészen világos miért, de azok az emberek akik D vitamin kiegészítőt szednek, 7%-kal kevesebb esélyük van a szívhalálra, mint azoknak, akik nem szednek ilyen kiegészítőt. A fiatalabbaknál, a kutatók szerint súlyosabb asztmatünetek jelentkeznek azoknál, akiknél a D vitaminszint alacsony.

A D vitamin a bőrből származik

Egy tökéletes világban soha nem kellene aggódnod az elegendő D vitamin bevitele miatt. A tested ugyanis magától termeli. A trükk csupán annyi, hogy a bőrödet hetente néhány napon direkt napsugárzás kell hogy érje 15-30 percen át. De az UV sugarak, amik stimulálják a D vitamin termelését, egyúttal bőrrákot is okozhatnak. Így a legtöbb szakértő nem ajánlja a napfény igénybevételét a szükséges D vitamin megszerzéséhez.

D vitamin a környezetedben

Minél sötétebb valaki bőre, annál nehezebb, hogy D vitamint nyerjen a napfényből. A világos bőrűek lehet, hogy szívesen kockáztatnának 10-15 percet, ami szükséges az elegendő napfényhez. De ez még így is bajos. Hacsak nem élsz valahol Itália déli részén, nincs elegendő napsugárzás az évben ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű D vitamin állíts elő. A legtöbb embernek más forrásokra van szüksége.

Ki veszélyeztetett D vitamin hiánytól?

A kutatások szerint a D vitaminhiány felnőtteket, csecsemőket, gyermekeket és kamaszokat egyaránt érintő probléma. Az étrended növelheti a kockázatát, ha kevés tejet vagy D vitaminban gazdag ételt fogyasztasz, mint például lazacot vagy tojást. A legtöbb alacsony D vitaminszintű ember nem is vesz észre tüneteket. Egyéb rizikófaktorok lehetnek, az elhízás, az emésztési zavarok, vagy bizonyos gyógyszerek is.

A magas vérnyomás és D vitaminhiány kombinációja halálos is lehet. Egy megfigyelési tanulmányban a magas vérnyomású és D vitaminhiányban szenvedő embereknek 2-szer nagyobb eséllyel volt kardiológiai panaszuk, mint másoknak. A D vitaminhiány nem köthető kardiovaszkuláris problémához azoknál, akiknek nem magas a vérnyomásuk.

A D vitamin és a mellrák

Az alacsony D vitaminszint ronthatja a nők védettségét a mellrákkal szemben. Egy kutatatásban a D vitaminhiányban szenvedő nőknél 94%-kal nagyobb eséllyel diagnosztizálták a rák továbbterjedését. Szintén, 73%-kal nagyobb esélyük volt a halálra az elkövetkezendő 10 évben. Más tanulmányok szerint a D vitamin még védelmet is nyújthat a mellrákkal szemben.

D vitamin és egyéb daganatok

A D vitamin védelmet nyújthat legalább két másik daganattal: a vastagbél-, és prosztatarákkal szemben is. De a D vitamin nem egy mágikus fegyver. A rákkal szembeni előny azokra az emberekre korlátozódhat, akik egyébként egészségesen élnek, nem túlsúlyosak, és mozognak.

D, mint depresszió

Nem egészen világos, a kettő közötti kapcsolat. De bizonyos kutatások az alacsony D vitamin szintet összekapcsolták a depresszió kialakulásával az idősebb férfiaknál és nőknél. Az egyik lehetséges magyarázat, hogy a D vitamin hiánya a mellékpajzsmirigy fokozott hormontermelését okozza. Az alacsony D vitaminszint és magas parathormon szint pedig a depresszió súlyosságához köthető.

A D vitamin és a fiatalok

Bizonyított, hogy azok a gyerekek, akik elegendő D vitaminhoz jutnak, akár napfény, akár kiegészítők által, kisebb eséllyel lesznek cukorbetegek. A kutatások a nem megfelelő D vitaminszint és a súlyosabb asztma között is kapcsolatot véltek felfedezni. Az asztmás gyerekek, akiknek nincs megfelelő D vitamin a szervezetükben, többször kerülnek kórházba és több gyógyszert is használnak.

Kezdd a napodat D vitaminnal

Ez egyik mód, hogy D vitaminhoz juss, az étkezés. Számos gyümölcsitalban (a csomagoláson feltüntetve) és persze a tejben is megtalálható. De nem csupán a tejben, hanem egyéb tejtermékekben is. Így ha tejes reggelivel indítod a napod, nem csak az edződ lesz boldog, hanem a szervezeted is jól jár.

A D vitamin és a vacsi

A halak- különösen a zsíros halak, mint a lazac, a tonhal, a szardínia, vagy a makréla nagyszerű D vitaminforrások. 2 szelet főtt lazac majdnem a 200%-át tartalmazza az ajánlott napi D vitamin mennyiségnek. Ugyanennyi mennyiségű erdei gomba, 100%-át tartalmazza a szükséges mennyiségnek.

Sajt, tojás és D vitamin

Más D vitamin források lehetnek az olyan ételek, mint a tojás sárgája, kardhalolaj, marhamáj, margarin, joghurt, és sajtok. A sajt és a fagyi ízletes kalciumforrások lehetnek, de mindenképp nézd meg a tápérték táblázatot, hogy tisztában legyél a mennyiséggel, vagy hogy tartalmaz-e egyáltalán  D vitamint.

D vitamin kiegészítők

Ahhoz, hogy biztos legyél, elég D vitaminhoz jutsz, a szakértők étrendkiegészítők szedését ajánlják. A legtöbb multivitamin tabletta 400 IU (nemzetközi egység, általánosan használt mértékegység a gyógyszerészek által) D vitamint tartalmaz, ami azt jelenti, hogy napi egy vagy két tabletta elegendő az éppen szükséges D vitamin mennyiség beviteléhez a legtöbb ember számára. Persze vannak olyan tabletták is, amelyek önmagukban nagyobb dózisú D vitamint tartalmaznak, általában kalciummal kombinálva.

D2 vagy D3? Ez itt a kérdés.

A D vitamin kiegészítők két formában elérhetők: D2 és D3. Mindkét verzió hatásos, és akármelyik szedhető az elegendő D vitamin bevitele érdekében. De a 2 nem egyenlő a 3-al. A D3 az a fajta D vitamin, amelyet a test készít, és a legfrissebb jelentések szerint a D3 több, mint 3-szor hatékonyabb lehet a D vitamin szint gyors növelésében és hosszabb ideig marad a szervezetben.

Mennyi D vitaminra van szükséged?

A szükséges D vitamin mennyisége a kortól és rizikó faktoroktól függ. Az ajánlott napi megfelelő bevitel, amit ellenőriztek, azt 200 IU az 50 év alattiaknak, 400 IU, akik 50 és 70 év között vannak, és 600 IU a 70 évnél is idősebbeknek. A fiataloknak, főként a gyerekeknek naponta 400 IU D vitaminra van szükségük.

D vitaminszint ellenőrzés

Létezik egy egyszerű vérteszt (a D 25 hydroxyvitamin szintet méri), amit az orvos írhat elő számodra. Habár a legtöbb orvos csak akkor végezteti el, ha kéred.

D vitamin és a drogok

A szteroidos gyógyszerek beleavatkozhatnak a D vitamin anyagcserédbe. Ha szteroidokat szedsz, mindenképpen beszéld meg az orvosoddal a D vitamin kérdését. Ugyanez igaz a keményebb gyógyszerekre, mint például az epilepsziás görcsök elleni gyógyszerekre, vagy a koleszterinszint csökkentőkre.

Mennyi az, ami túl sok?

Van egy felső határa is annak, hogy mennyi D vitamin szedése biztonságos. A napi 2000 U az a mennyiség, mi még biztonságos, de egyes szakérők szerint a limit sokkal alacsonyabban van. Habár nem is kell több D vitamint szedned, hacsak nem az orvosod írja elő.

Forrás: www.kamaszpanasz.hu

feltöltve: 2010-07-12 vissza
   
D vitamin mérés
D Vitamin szint mérés Budapesten

© Minden jog fenntartva! dvitamin.hu 2010.

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS!